söndag 29 maj 2011

Snickrat i massor!

Nu var det ett bra tag sedan bloggen uppdaterades igen, men det har hänt en hel del också, och då har vi inte enbart slaktat en vedhög! Jag har faktiskt snickrat en hel del och jag måste säga att det är riktigt roligt och sen har jag ju min lilla hjälpreda med mig som fixar och donar. Gry är faktiskt riktigt duktig på att snickra, hoppas innerligt att hon förblir en pysselmaja även när hon blir lite äldre. Den senaste pysselperioden satte fart efter ett besök på sagostigen här i Äppelbo. Runt sagostigen finns det lite smått och gott att titta på och som avslutning finns tre stora trähästar som barn (och vuxna) kan rida på. Jag var där tillsammans med Gry, Izabella och mormor. När barnen satt på hästarna och njöt för fulla muggar så råkade jag säga lite väl högt, att vi borde snickra sådana hästar när vi kommer hem. Sagt och gjort när vi kom hem började barnen förstås tjata på mej om att vi skulle bygga en häst, så det var bara att sätta fart. En häst lyckades vi få ihop och de två kusinerna sken ikapp. På lördagen lekte Gry hemma hos Bella och när jag skulle hämta Gry ville Bella med hem till hästen. När Bella kliver ur bilen tittar hon lite besviket på mig och utrbrister; MEN har inte du gjort nån mer häst... Så det var bara att sätta igång och snickra en till häst och här är resultatet!



Här står hästarna i stallet! Ja växthuset ska väl användas till något :)


När vi väl bestämde oss för att bygga häst så började jag snabbsurfa för att få en liten idé om hur jag skulle kunna gå till väga. Oftast går det till så att när jag väl får en idé så börjar googla lite, men istället för att bara få idéer till den aktulla idén så får jag också idéer till nya roliga projekt som andra kreativa människor skapat. Jag faller oftast pladask och bara måste skapa. Den här gången stötte jag på en blogg där någon skapat vägmärken för barn, de var hur coola som helst, så jag kunde inte låta bli!!
Ursäkta röran runt ikring, men visst är de störtsköna!
Saknas lite vit färg, men det ska vi ordna bara vi får en stund över!
Pinnen har jag gjutit fast i betong. Det är bra att ha många strängar på sin lyra :)

Fick faktiskt en egen liten idé också, haha!


Sen har jag förstås gjutit i betong också. Mormor fick en dalahäst i betong i morsdagspresent idag. Har tyvärr ingen bild på den, men jag har en till som strax är färdig, så jag får återkomma.  Lär nog dröja innan bloggen uppdateras igen, då vedhögen ska vara helt slut innan vi tar en välförtjänt semester och åker till Kolmården och Skövde på en långweekend, SKÖNT!!


På återseende!

1 kommentar:

  1. Hej! Fina hästar, vilket material använde du till man och svans på dem?

    SvaraRadera