söndag 17 april 2011

Sköna helg!

Vilken underbar helg det har varit! Har grejat ute hela helgen, så skönt!
Idag följde jag och Gry med mormor och Bella till Uppsälje och spanade i världens finaste Astrid när hon red på sin fin fina Leo. Det gick toppenbra för henne, då hon vann båda klasserna hon ställde upp i. Egentligen förstår jag inte mycket av dressyr men det såg bra ut :) Till min stora fasa så är Gry stormförtjust i hästar och ville inte åka hem. Dessutom fick hon rida en tur på Leo och lyckan var total. På väg hem köpte hon och Bella varsitt ridspö, något hon använt på Robert idag, haha!!




                                                    
                                                Fina Astrid med fina Leo

Två bråklås i väntan på att tävlingarna ska börja



Även om jag lyckades såga fel igår när jag skulle bygga bänken, så tänkte jag bjuda på några bilder som visar hur man kan bygga en liten bänk, ifall någon skulle vilja pröva :)

Allt blir enklare med en gersåg, men se för tusan till att ha rätt vinkel när
du ska såga benen. Är inte hundra på det men jag tror att jag har en
vinkel på 22,5 grader. Om någon vill veta exakt, hör av er
så ska jag gå ut och kolla på sågen!

Skruvdragare, annars blir det jobbigt!

Hjälpreda, helt omöjlig att klara sig utan!
Idag har hon dragit i två skruvar själv med skruvdragaren, det ni!

Det här behövs!
4 ben (i rätt vinkel och lagom höjd)
2st reglar att ha upptill på bordet, att fästa bordsribborna och benen i
2 st reglar att ha mitt på benen för att fästa sittbrädorna samt få stabilitet i bänken.
10 st ribbor som fördelas enligt följande, 2st till varje sittbräda och 6st till bordet.
Antalet ribbor kan förstås variera beroende på dess bredd.


Så här borde bordet se ut om man inte sågar fel! 



Av de delar jag lyckades såga fel så snickrade jag ihop en annan liten bänk. Ryggstödet sitter fortfarande löst, men tanken är att det ska finnas ryggstöd på, men två plankor högt. Jag måste bara komma på någon bra lösning på hur jag ska få dit dem. Sittbrädorna ska slipas då de legat under mormors förråd x-antal år. Vet inte om jag ska måla den vit eller inte, vi får se. Den och minst en till ska iaf placeras runt en liten eldstad som vi håller på att fixa till på baksidan, sen är det bara att grilla korv hela året!




Önskar er alla en trevlig vecka, för vår del väntar påskpyssel imorgon :)

1 kommentar:

  1. Då väntar jag och Vilma på en grillakorvinbjudan :)

    SvaraRadera